Stagiair Ruth en Lars

Stage lopen bij Rent-a-Tent

Wat doen ondernemende commerciële en internationaal georiënteerde verkoopmedewerkers in spé? Lars (21), Ruth (25) en Sanne wisten het wel: zij gingen aan de slag bij de internationaal opererende touroperator Rent-a-Tent, onderdeel van Vakantieplezier.nl.

Sinds begin september lopen drie studenten vijf maanden stage aan de Veldweg in Markelo. Aan hun de taak om de positionering van Rent-a-Tent te verbeteren. Vierdejaars student Lars Vagevuur had nooit gedacht dat hij in zijn woonplaats Markelo stage zou lopen. ,,Het kantoor ligt in het buitengebied, middenin de velden van Stokkum. Omdat ik zelf kilometers verderop woon, had ik nog niet eerder van Rent-a-Tent gehoord”, zegt hij lachend. De student Commerciële Economie vindt het interessant om te zien hoe het er in een kleinschalig bedrijf echt aan toe gaat. ,,Het is misschien een relatief klein bedrijf, maar wel actief in een enorm grote branche: de reiswereld. Daardoor hebben we bijvoorbeeld ook contact met buitenlandse klanten, touroperators en campings.”

Bungalowtent Blue voetballende kinderen
360 graden kantoor
Team Rent a Tent bbq 2018

Online marketing

De 21-jarige houdt zich graag bezig met de online marketing van Rent-a-Tent. ,,Automatisering – waarbij technische processen versneld worden – is echt de toekomst. Voor onze online marketing onderzoek ik bijvoorbeeld hoe we online betere resultaten kunnen behalen. Voor offline zaken als campagnelanceringen draag ik juist weer ideeën aan.” Wat Lars tijdens zijn stage zoal geleerd heeft? ”Het inzien van verkoopkansen, aangezien ik op het begin deze niet altijd zag. Maar dat ging steeds beter: je pikt steeds meer signalen op, ook heb je dagelijks contact met klanten via de chat, mail of telefoon.”

Internationale bedrijfscultuur

Ook Ruth, student International Business and Languages, is elke werkdag op het kantoor aan de Veldweg aanwezig. Daar kan ze in de praktijk verschillende talen oefenen. Op haar zeventiende deed de Enschedese al een highschooljaar in Amerika en inmiddels spreekt ze zes talen: Engels, Duits, Spaans, Deens en Zuid-Koreaans en Nederlands. En op 1 februari stapt ze op het vliegtuig naar Zuid-Korea, waar ze een half jaar aan een hogeschool gaat studeren. ,,Wat ik zoal op een dag doe? Ik verzorg boekingen, analyseer de behoeften van klanten, (her)schrijf contentpagina’s, maak overzichten in Excel en onderhoud contact met partners en touroperators.” De internationale sfeer bevalt haar goed. ,,Ik vind het prettig om aan mijn talen te werken. Tijdens mijn stage wilde ik graag mijn Duits en Engels verbeteren en dat lukt, aangezien ik regelmatig klanten uit deze landen aan de telefoon krijg; onze chatfunctie kunnen ze namelijk niet gebruiken”, vertelt de gemotiveerde studente.
Ze helpt – net als Lars – ook mee bij commerciële acties als Black Friday, de ViaLora en de Vroegboekactie. ,,Ik ben niet goed met cijfers, maar ik vind het een mooie uitdaging om deze te analyseren en te interpreteren, om op basis daarvan aanbevelingen te doen.”

Veel verantwoordelijkheid

,,In het begin keken we met alle werkzaamheden mee”, vervolgt Lars. ,,Maar al snel kregen we steeds meer verantwoordelijkheden. Bijvoorbeeld klantcontact via de mail, telefoon en chat en het analyseren van klantenbehoeftes. Even later ook met het aandragen van ideeën voor campagnes. Dus: duidelijke communicatie richting klanten, verkoopkansen inzien, analyses maken en initiatief tonen naar collega’s”, vervolgt hij. Ruth vindt het prettig dat ze tijdens haar stage veel ‘vrij’ wordt gelaten. ,,Als stagiaire draai je volop mee in het bedrijf, je word echt behandeld als een vaste medewerker.” Daar kan Lars zich ook in vinden. Hij adviseert toekomstige stagiairs om een actieve houding aan te nemen. ,,Je maakt echt onderdeel uit van het team, het wordt erg gewaardeerd als je ideeën deelt. Als je idee goed genoeg is, wordt er ook daadwerkelijk iets mee gedaan.”

Een hoogtepunt voor Lars en Ruth was de beruchte Black Friday-actie van 23 november. De actie was een groot succes: 236 boekingen kwamen binnen, waarvan 222 voor het merk Rent-a-Tent. Een project waar de stagiairs veel energie in hebben gestoken. ,, De actie ging al vóór de vrijdag enorm hectisch van start”, zegt Ruth terwijl ze aan de actie terugdenkt. ,,De telefoon rinkelende aan één stuk door, de mail- en chatbox stroomde over met vragen; vrij vermoeiend”, zegt ze lachend. Net als Ruth heeft ook Lars enorm naar de actie toegeleefd. ,,We hebben van tevoren enorm veel overlegd met ons projectteam, dat uit vaste medewerkers en stagiairs bestaat. Uiteindelijk kwam het echt neer op teamwerk”, licht Lars toe. ,,Bij technische problemen of vragen kom je er alleen lang niet altijd uit.” Het tweetal blikt met een enorm goed gevoel op de actie terug. ,,Uiteraard bleven we wel zo professioneel mogelijk: het doel was immers om zoveel mogelijk boekingen binnen te slepen”, zegt de 25-jarige vrolijk.

Vragen beheerders Rent-a-Tent receptietent

Als gerontoloog in een reisbedrijf

Als gerontoloog in een reisbedrijf De ondernemend ingestelde Sanne Stuurman uit Deventer koos heel bewust voor een stage bij Rent-a-Tent. ,,Als toegepast gerontoloog is het een missie om vraagstukken over de toenemende vergrijzing in kaart te brengen. In co-creatie worden leeftijdsvriendelijke diensten, producten, adviezen en/of beleidsplannen ontworpen met en voor senioren binnen diverse generaties. Organisaties hebben een grote behoefte aan professionals rondom wonen, werk, technologie, economie, zorg, welzijn en meer. Als toegepast gerontoloog is het voor de leefwereld van senioren essentieel de kans te grijpen om wensen te realiseren en vraagstukken op te lossen”, zo legt ze uit. Sanne werkte al eerder op een camping in Duitsland, waar ze voor Vacansoleil actief was voor de receptie, horeca én het animatieteam. ,,Ik zocht op Stageplaza naar een leuke stage in de toeristische sector, omdat ik mij zo breed mogelijk wil oriënteren op het werkveld van de gerontologie. Een stage bij Rent-a-Tent past hier goed bij: veel beheerders of tentopbouwers hebben immers al de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Ze hebben vaak voldoende tijd over voor ‘vakantiewerk.” Als stagiaire verstuurt ze enquêtes naar beheerders en bezoekt ze evenementen als de 50PlusBeurs, waar ze de wensen en behoeften van haar doelgroep peilt. De resultaten van de vragenlijst – verwerkt in een kwalitatief onderzoek – worden teruggekoppeld aan de directie. ,,Zo houden we meer rekening met de leeftijd en benaderwijze van de senioren. Veel beheerders komen bijvoorbeeld via Facebook bij ons binnen.”