Gast van de Maand oktober

Hun vriendschap begon in 2017 op de camping in Frankrijk, inmiddels zijn Ursula Boomkamp en Jolanda van der Kolk een onafscheidelijk duo. "Eerst hadden we het nog over onze vakantievrienden, nu appen we elkaar bijna dagelijks", aldus Jolanda. Lees in 'Gast van de Maand oktober' alles over hun belevenissen!

Uitzicht vanaf Col del La Forclaz
Gast van de maand oktober camping l´Idéal
Annecy stad foto van Gast van de Maand famili

Franse Alpen

Over de ideale vakantiebestemming hoefde ze niet lang na te denken. Ursula: "In Frankrijk heb je alle rust en ruimte! Mijn man, zoon Lars, dochter Merle en ik wilden in de bergen kamperen, omdat we graag de natuur ingaan. Als kind ging ik met mijn ouders weg met de vouwagen. Later reisden we met de caravan door Europa, daarna ging ik zelf op vakantie met mijn eigen tent."

Lac d´Annecy

In 2017 stapten Ursula, Erik, Merle (16) en Lars (17) in de auto voor een heerlijke vakantie in de Franse Alpen op de familiecamping l'Idéal in Lathuile. Daar kampeerden ze tussen de groene alpenweiden en op loopafstand van het beroemde Lac d'Annecy. "Ursula, Erik, Lars en Merle waren onze ´buren´ op camping l'Idéal", vertelt Jolanda. "Ik sliep met mijn man Patrick en dochters Zoë (12) en Lana (10) in een bungalowtent en de familie Boomkamp kampeerde in een safaritent naast ons. Als we elkaar toevallig tegenkwamen, zeiden we elkaar dus vriendelijk gedag. Eigenlijk deden we dat bij al onze kampeerburen", verklapt ze. Eén keer viel de stroom uit op de camping, waarna Patrick het besluit nam om in actie te komen.

"We móesten het ze wel vertellen"

Jolanda vertelt: "We hadden geen stroom meer. De familie Boomkamp was toevallig net een dagje uit, dus konden we niet aan hen vragen of mijn man Patrick de tent in mocht gaan. Hij wilde namelijk zien of onze buren ook last hadden van de stroomstoring en daarvoor moest hij bij hun koelkast kijken. Dus móesten wij onze buurtjes wel vertellen dat we bij hen in de tent waren geweest....Gelukkig deden ze er totaal niet moeilijk over. Toen mijn man Ursula en Erik een biertje aanbood, was het ijs echt gebroken!"

"En wéer was er een klik!"

Een paar dagen later liepen ze elkaar opnieuw tegen het lijf. Jolanda vertelt: "Mijn dochter Lana viel tijdens het wandelen hard op haar knie en had veel pijn. Omdat ik wist dat mijn buurvrouw verpleegkundige was, zei ik: 'Ga maar naar de buurvrouw, zij weet wel wat je moet doen.' Ursula wist precies hoe ze Lana moest troosten, want ze volgde ál haar adviezen op! In de dagen nodigden we ze uit voor een barbecue. We kletsten gezellig met elkaar bij 'onze' tent en samen sloten we de dag af met een wijntje en een biertje. En wéér was er een klik!" Zo begon de vriendschap met de familie Boomkamp.

Op grote hoogte

In de dagen die volgden, ondernamen ze leuke uitstapjes in de omgeving van Lathuile: van zwemmen tot het bezoeken van attractieparken. De families maakten gezamelijk een tocht met de stoeltjeslift vanuit La Sambuy. Daar keken ze uit op de imposante Mont Blanc en het schitterende meer van Annecy. Met een goed gevoel blikken Jolanda en Ursula terug op het uitstapje. "Ik had, net als Ursula´s man Erik, last van hoogtevrees, omdat de stoeltjeslift heel hoog in de lucht hing. Ik was zó bang, dat ik mijn handen maar voor mijn ogen hield", grapt Jolanda. "Ondertussen werd de een na de andere grap gemaakt! Uiteindelijk liep ik samen met Erik weer naar beneden. Patrick en Ursula durfden het wel aan en gingen - met de kinderen - terug met de stoeltjeslift!"

Waterpret

Inmiddels zijn ze drie keer met elkaar op vakantie geweest. "Het leuke is dat tijdens de vakantie niets moet, alles mag! We bekijken het echt van dag tot dag", zegt Ursula. "Tijdens één van onze vakanties nam Merle (toen 12) nam Lana en Zoë naar het zwembad. Terwijl de kinderen gezellig met elkaar in het water speelden, zaten de ouders gezellig aan de rand van het bad!" vervolgt Ursula. Jolanda vult aan: "Wij vermaakten ons wel, want we gingen met de drijfbuizen van de kinderen het water in!" Tijdens hun vakanties raken ze regelmatig aan de praat met hun beheerder. "Onze gastheer was écht van markten thuis! Als we bijvoorbeeld een kapotte stoel hadden, liepen we naar hem toe. Hij gaf ons ook goede tips voor leuke uitjes, zoals wandelen en parapenten..."

Ontspannen vakantie

Afgelopen zomer vierde de familie Van der Kolk vakantie op camping Domaine du Verdon in de Provence. "We hebben ons best gedaan om er toch iets leuks van te maken. We wilden er deze zomer wel even tussenuit gaan, dus hebben we tijdens onze vakantie in Frankrijk vooral veel gewandeld en gezwommen. Wat we zoal van de maatregels merkten? De ligbedden bij het zwembad werden gedesinfecteerd. Bijzondere uitstapjes hebben we niet tot nauwelijks ondernomen, omdat we vanwege het coronavirus geen enkel risico wilden nemen. Eén keer gingen we van de camping af, om op anderhalve meter uit eten te gaan", beschrijft Jolanda.

Vakantiepret

Hoewel de familie Boomkamp dit jaar graag naar Frankrijk had willen afreizen met de familie Van der Kolk, vielen hun vakanties helaas niet samen. "Gelukkig kunnen we samen wel gezellig door alle fotoboeken bladeren en gaan we elk jaar minstens twee keer bij elkaar op bezoek. Als we samen door de vakantieboeken van Ursula bladeren, komen de leuke en gekke momenten vanzelf weer bovendrijven. Het leuke is dat Ursula vóór vertrek naar de camping alles uitzoekt, terwijl ik juist alles ter plekke bekijk", zegt Jolanda. Ursula: "Als de situatie het toelaat, gaan we in 2021 zéker weer met z´n allen op vakantie!"

Franse Alpen

"Het gebied rondom het meer van Annecy was echt een verrassing voor ons! Het is daar zo groen, het landschap is zo afwisselend, met bos en bergen en stroken met wilde bloemen langs de autoweg", aldus Ursula.

Wandelvakantie Mont Blanc West uitzicht

Zweven boven het meer van Annecy

In 2017 ging de familie Boomkamp voor het eerst parapenten vanaf de bergpas Col de la Forclaz. Ursula: "Van de instructeur moesten we zo hard mogelijk rennen, om vervolgens van de Col de la Forclaz af te springen. Daarna zweefden we aan een parachute boven het meer van Annecy, met uitzicht op Mont Blanc. Al met al was het een geweldige ervaring en absoluut een aanrader om te doen!" Jolanda sluit af met: "Een andere tip? Picknicken op de Col de la Forclaz!"

bungalowtent Blue binnen

Ingerichte tent

Elk jaar boeken Jolanda en Ursula via Rent-a-Tent een ingerichte tent. Jolanda: "Via Rent-a-Tent kunnen we voor een hele betaalbare prijs in een ingerichte tent overnachten. Als je uit Nederland wegrijdt, hoef je geen spullen mee te nemen en bij aankomst op de camping hoef je geen tent meer op te zetten. Ook fijn: er is een beheerder aanwezig op de camping. Hij - of zij - kan je wegwijs maken op de camping en daarbuiten."

Verona

Balkon van Romeo & Julia

Jolanda vertelt: "In 2019 kampeerden we met de familie Boomkamp op camping Del Garda aan het Gardameer in Italië. Tijdens onze vakantie hebben we in Verona het balkon bezocht van Shakespeare's Romeo en Julia. Het was heel gaaf om te zien. Omdat iedereen een foto van het balkon wilde maken, moesten we achter in de rij aansluiten." Ze herinnert zich de terugreis nog goed. "We waren per ongeluk in een verkeerde trein ingestapt! We zaten in een internationale trein, waarvoor we geen zitplaats gereserveerd hadden. Tijdens de reis moesten we daarom plaatsmaken voor andere passagiers en liepen we met de kinderen de gang op, waar een treinconducteur vervolgens onze kaartjes controleerde. Gelukkig liep het allemaal met een sisser af!"