VakantieVerhaal: Nazomeren aan het Lago di Garda

Naar Italië in de herfst? Vakantiegasten Benno en Elly Holkenbrink uit Enschede genoten eind oktober van een zonovergroten vakantie aan het Italiaanse Gardameer. ,,We zagen zelfs nog mensen zwemmen in het meer!"

Camping Bella Italia VakantieVerhaal
Camping Bella Italia VakantieVerhaal Benno &

Lago di Garda

Benno en Elly vinden tijdens vakanties eigenlijk maar één ding belangrijk: ontspannen. En dat gaat nu eenmaal het beste in het laagseizoen aan het Gardameer; daar genieten ze volop van het azuurblauwe water, de gastvrijheid van de Italianen en de prachtig gekleurde citroenbomen en cipressen. Elly legt uit: ,,Zo’n twintig jaar geleden verbleven we in het hoogseizoen al op eens op camping Bella Italia, onze dochter was toen nog erg klein. Met z’n drieën gingen we naar Lazise, Bardolino, Sirmione & Peschiera del Garda toe, waar je ’s zomers over de koppen kan lopen.”

Schilderachtige stadjes

Hoewel Benno en Elly enorm gecharmeerd zijn van de levendige stadjes aan het schilderachtige meer, gingen ze dit jaar heel bewust buiten het seizoen op vakantie. ,,In het najaar kan je alle bezienswaardigheden echt op je gemak bekijken en is het nog prachtig weer. Tijdens onze vakantieweek – eind oktober - was het overdag nog zo’n 24 graden. En het Gardameer ligt zo ontzettend mooi tussen de bergen… Als je rondom het meer rijdt, word je om de haverklap getrakteerd op een fantastisch uitzicht. We zagen zelfs nog mensen in het meer zwemmen!”, vertelt Elly.

Liefdesbalkon

,,Ook voor ons valt er nog steeds van alles te beleven”, vult Benno aan. ,,Of we nu een markt bezoeken, naar een stadje wandelen of het balkon bekijken van Romeo & Julia; voor ons is het nu vooral herinneringen ophalen aan vroeger. In Verona hebben we bijvoorbeeld weer het balkon opgezocht van Romeo & Julia. Een echte toeristische trekpleister, maar gelukkig konden we nu alles een stuk beter zien. Ook is het erg fijn dat er tegenwoordig bij de cafè americano nu een kannetje heet water geserveerd wordt; want voor veel Nederlanders was de Italiaanse koffie wel érg sterk...”

Benno en Elly omschrijven zichzelf als echte Italiëgangers. ,,In Frankrijk gaan de luiken al vroeg op de avond dicht, terwijl de Italianen doorgaan tot in de late uurtjes. Die levendigheid spreekt ons enorm aan! Na vijf uur ‘s middags stromen de barretjes en terrassen vaak vol met werkende Italianen, zij luiden de avond of het weekend vaak in met een typisch Italiaanse apérol in de hand."

,,We kwamen amper buiten de stadsmuren”

Hoewel Elly van tevoren wel haar favoriete plekken op een rij had gezet, kwamen zij en haar man nauwelijks toe aan alle must sees. ,,Tijdens onze vakantie gingen we vaak rond 10.00 uur ’s ochtends weg. Rond we rond 17.00 uur thuis, we zagen onze buren dus amper”, grapt Elly. Van de zeven dagen trokken ze er vijf uit voor een bezoek aan Peschiera del Garda, Lazise, Verona, Sirmione en een tocht rondom het Gardameer.

Een veerboot bracht hen in een half uur van het toeristische Peschiera naar de haven van Lazise, waar ze een grote, kleurrijke markt bezochten. ,,Er hangt een gemoedelijke sfeer en er wordt van alles verkocht: aardewerk, lederwaren en souvenirs. Door de gezellige markt en sfeervolle terrasjes kwamen we eigenlijk nauwelijks buiten de stadsmuren van Lazise”, vervolgt Elly met een lach.

Oase van rust

,,In de laan van Rent-a-Tent op de camping was het heerlijk rustig. Van de achttien mobile homes waren er slechts twee bezet, waarvan één door ons!” Ook op de rest van camping Bella Italia was het een oase van rust. ,,Maar ook niet té. Het zwembad was gesloten, maar dat was voor ons geen probleem. Wel was er nog animatie voor de kinderen en waren de restaurants, bars en de supermarkt nog open. Ook wilden we een hapje eten in het pizzarestaurant van de camping, maar die bleek uiteindelijk boven te zitten. We waren beland in de onderliggende cafetaria… Die avond dus helaas geen pizza voor ons."

Met een wijntje op de veranda

Tijdens de vakantieweek heeft Elly ook nog regelmatig gekookt in de 4-kamerstacaravan Mango Premium. “Na een dag wandelen hadden we vaak geen zin meer om ’s avonds nog weer terug naar het dorp te lopen en ook op vakantie in Italië is mijn zelfgemaakte pasta best wel prima”, verklapt Elly. ,,Daarna lekker met een Italiaans wijntje en een boek op de ruime veranda of (als het wat frisser werd) in de stacaravan. We hadden een zee van ruimte! Of we er volgend jaar weer heengaan? Die kans is groot!” aldus de Italiëgangers.

Camping Bella Italia - zwembad

Super-de-luxe stacaravans aan het Gardameer!

Camping Bella Italia

Topcamping aan het Gardameer, gelegen op loopafstand van de gezellige badplaats Peschiera del Garda

Gardameer

Campingvakantie aan het Gardameer

Van Peschiera del Garda tot Sirmione: proef de typisch Italiaanse sfeer!

Desenzano Gardameer

Leuke dorpjes gelegen bij het Gardameer

Op zoek naar leuke dorpjes bij het Gardameer? Rondom het Gardameer bevinden zich heel veel verschillende leuke dorpjes en stadjes.

Markt op camping Parco delle Piscine

De leukste markten bij het Gardameer

Met producten als heerlijk verse groenten en fruit, leuke souvenirs, kleding en lokale producten hebben de markten aan het Gardameer veel te bieden!

Gardameer per fiets

De leukste plekken om te fietsen en wandelen langs het Gardameer

Rondom het Gardameer zijn er veel mooie wandel- en fietsroutes, waarbij u volledig opgaat in de prachtige omgeving die de plekken rondom het Gardameer te bieden hebben.