Beheerders Ruud en Jeanne: "Steiermark heeft ons én de gasten verrast"

Afgelopen zomer gingen de beheerders Ruud (63) de Graaf en Jeanne de Graaf - Roefs (62) voor het eerst aan de slag op de camping Bella Austria in Steiermark (Oostenrijk). "Door de persoonlijke sfeer die er op Bella Austria heerst, maak je snel leuk contact met de gasten."

Ruud en Jeanne de Graaf camping Bella Austria
Camping Bella Austria receptietent
Camping Bella Austria Ruud en Jeanne de Graaf

Nieuw avontuur

Begin juni streken de Brabantse beheerders neer op de familiecamping Bella Austria, gelegen tussen Salzburg en Graz. Ruud: "Deze zomer mochten we voor Rent-a-Tent afreizen naar camping Bella Austria in Steiermark! We hadden heel veel zin in ons beheerdersavontuur. Het leek ons geweldig om gasten uit heel Europa te verwelkomen."

"Bella Austria ligt middenin de bergen, de ideale uitvalsbasis is voor een heerlijke vakantie in de natuur. Jeanne en ik zijn graag actief en omdat we nog nooit eerder hadden gekampeerd in Steiermark, waren we ontzettend benieuwd naar het gebied..."

Anderhalve meter

Op de camping maakten Ruud en Jeanne de vakantiegasten van Rent-a-Tent wegwijs, regelden ze de in- en uitcheck en verzorgden ze het onderhoud en de schoonmaak van zestien tenten en vier stacaravans. Jeanne vertelt: "De gasten waren over het algemeen heel prettig in de omgang. Als Ruud en ik de accommodatie(s) aan de kampeerders lieten zien, bleven we uit voorzorg buiten staan. Zo konden we heel gemakkelijk anderhalve meter afstand bewaren."

Kennismaking

"Toen de kinderen nog klein waren, gingen we jarenlang met onze eigen caravan op vakantie in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk, waar we nog steeds jaarlijks naartoe gaan. In 2014 ging onze dochter Anouck - destijds negentien jaar - aan de slag als animatiemedewerkster op camping El Delfin Verde aan de Costa Brava, waar Rent-a-Tent ook vertegenwoordigd is. We wilden haar wel eens in actie zien, dus zijn we haar achterna gereisd", vervolgt Jeanne.

"Op de camping waar wij verbleven, zagen Jeanne en ik een grote trailer staan van een bekende touroperator", vertelt Ruud. "Daar raakten we vervolgens in gesprek met het beheerdersechtpaar van deze organisatie. Door hun enthousiaste verhalen kwamen we op het idee om beheerder te worden. Maar aangezien ik op dat moment nog werkzaam was als manager in een supermarkt, hielden we het werk nog even in gedachten."

Droom

Toen beheerder Ruud in 2020 de mogelijkheid kreeg om vervroegd met pensioen te gaan, hoefde hij niet lang na te denken. ”Ik had er altijd al van gedroomd om op een camping in Oostenrijk te werken, dus besloot ik op internet rond te kijken en kwam ik terecht op de site van Rent-a-Tent, een informele organisatie waar we al gelijk een goed gevoel bij hadden. We werden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en vanaf dat moment begon ons beheerdersavontuur", zo verklapt Ruud.

Alle hens aan dek

Vanwege het coronavirus stond het reisadvies voor Oostenrijk vanaf 17 maart op code oranje. Op 15 juni versoepelde het ministerie van Buitenlandse Zaken het reisadvies voor Oostenrijk en waren toeristische reizen voor Nederlanders tijdelijk weer mogelijk. Tijdens de eerste dagen was het 'alle hens aan dek' voor Ruud en Jeanne. Ze hadden vijf dagen de tijd om alle accommodaties schoon te maken, in te richten en op gebreken te controleren.

”Aangezien de kampeermaterialen opgeborgen waren op de zolder van de opslagruimte, moesten de tentenbouwers een hoge trap op om alle inventaris naar beneden te halen en vervolgens de tenten op te bouwen. Daarna konden wij eindelijk beginnen met het inrichten van de tenten”, zegt Ruud met een lach. ”Gelukkig waren we precies op tijd klaar, net vóór de komst van onze eerste gasten”, aldus de behulpzame beheerders.

Zichtbaar

Zo nu en dan maakten Jeanne en Ruud een ronde over het kampeerveld, waarbij ze langs alle tenten liepen om de kampeerders vriendelijk gedag te zeggen. ”Als beheerder ben je het aanspreekpunt voor de gasten, waardoor het goed is om af en toe even je gezicht te laten zien. Tegelijkertijd konden we gelijk zien of ze het wel naar hun zin hadden. Dat werd, met name bij regenachtig weer, wel op prijs gesteld.”

Onbezorgde vakantie

”Overigens had een groot deel van onze gasten het plan om naar Kroatië te gaan. Door het aangescherpte reisadvies moesten ze hun reis noodgedwongen omboeken. Op het laatste moment hebben deze gasten omgeboekt naar Bella Austria. Net als wij waren ze behoorlijk verrast door de Oostenrijkse gastvrijheid, het prachtige natuurschoon en de fijne temperaturen. Voor meerdere gasten hebben wij ook ter plekke bijgeboekt.”

Bezoek

”Op de camping hebben we allerlei leuke mensen ontmoet: van jonge stellen en gezinnen tot senioren. Ook hadden we twee 'campingdochters', twee campingmedewerksters die we onder onze hoede namen. Een nadeel van het werk? Als beheerder ben je soms maanden van huis. Daardoor mis je af en toe je kinderen, familie en vrienden. We vonden het fantastisch dat onze zoon Maikel, dochter Anouck en haar vriend Herman naar Oostenrijk waren afgereisd en bij ons langskwamen op Bella Austria. Onze zoon Maikel hebben we zelfs twee keer gezien!”

Onvergetelijk moment

”Welk moment op de camping ons echt is bijgebleven? Toen ik afzwaaide bij de supermarkt en mijn afscheidsfeest hield, beloofden vijf jonge collega's mij op te komen zoeken in Oostenrijk. Dat zij daadwerkelijk voor hun vakantie naar Bella Austria zouden gaan, hadden we nooit verwacht. De verbazing was dan ook groot toen we het vijftal op het kampeerveld zagen rondlopen!”, zo sluit Ruud af.

Camping Bella Austria Uitzicht Beheerdersplek

Vakantie in Steiermark

"In Steiermark leven we middenin de natuur. Het is een ideaal gebied om te wandelen en te fietsen. Als we wakker werden, zagen we de bossen en de bergen en hoorden Jeanne en ik de vogels fluiten. Wij voelden ons - als echte Oostenrijkliefhebbers - helemaal thuis in de bergen", zo beschrijft Ruud. Jeanne vult aan: "Het uitzicht vanaf onze kampeerplek was adembenemend. We stonden op een mooie schaduwrijke plaats en we hadden uitzicht op de bergtoppen!"

Zwembad Bella Austria

• Uitgebreid animatieprogramma met miniclub
Camping Bella Austria Ruud en Jeanne de Graaf

Corona

”Bij aankomst op Bella Austria was het kampeerveld nog wat leeg en sfeerloos, maar met het mooie welkomstbord en de mooie bloemen zag het er gelijk anders uit!” Vanwege het coronavirus gold er een veiligheidsprotocol op Bella Austria. In de sanitairgebouwen waren er bijvoorbeeld speciale looproutes aangelegd. ”Alle faciliteiten zoals het zwembad waren opengesteld, al was er voor het bad wel een maximum aantal bezoekers ingesteld", aldus Jeanne.

Werken als beheerder

Op Rent-a-tent.nl bekijken ze regelmatig reviews van hun campinggasten. Om ze nét dat beetje extra te bieden, informeren de beheerders altijd naar hun ervaringen. ”Ruud en ik vragen ze - in een persoonlijk gesprek - meestal naar de camping, de accommodatie en het contact met ons. Als we bij thuiskomst op de campingpagina van Bella Austria een positieve review lezen, geeft dat ons een goed gevoel.”

Camping Bella Austria Günster Watervallen Ruu

Vakantie in Oostenrijk

Hoewel Ruud en Jeanne door de vele wissels weinig vrije tijd over hadden, hebben ze wel een bezoek gebracht aan de Günster watervallen. "Het is echt wel een bezoekje waard. Vlakbij Bella Austria liggen mooie meren. Rondom de camping zijn daarnaast schitterende wandelroutes te vinden, die je naar gezellige Oostenrijkse berghutten leiden. Wij vinden Oostenrijk als vakantieland een echte aanrader!"