"Wij gunnen onze gasten een leuke en mooie kampeerervaring!"

Negentig dagen beheren op een bergcamping in de Ardèche? Beheerders Elly van den Burg (62) en Gerard Ton (64) gingen voor Rent-a-Tent de uitdaging aan: op camping Les Charmilles ontvingen ze vele gasten. Hoe blikken ze terug op hun beheerdersavontuur in Zuid-Frankrijk?

Les Charmilles beheerders Gerard Ton en Elly
Camping Les Charmilles kanovaren foto van Ger
Camping Les Charmilles omgeving foto van Gera

Charmecamping

In 2020 waren de sportieve beheerders uit Zuid-Holland vier maanden actief op de terrassencamping in het hart van de Ardèche. Daar verwelkomden ze, op een hoogte van 520 meter boven NAP, de vakantiegasten van Rent-a-Tent. Bij aankomst waren Elly en Gerard waren meteen enthousiast over Les Charmilles. "Het is een rustige en landelijk gelegen camping, waar bijna iedereen elkaar groet en er slechts 99 kampeerplekken zijn. Daardoor hangt er op de camping een hele warme sfeer", zegt Elly vrolijk.

Vakantiesferen

Elly en Gerard komen op Les Charmilles met allerlei kampeerders in aanraking: van senioren tot families met jonge kinderen. "Wat het beheerderswerk nu zo leuk maakt? Je bent lekker in touw en daarnaast gebeurt er op de camping altijd wel iets. Tijdens het werk kom je zó in de vakantiesferen. Dat komt deels door de gasten en de omgeving, het uitzicht op de bossen, de heuvels en het dal van Auzon”, zo legt Elly uit. ”Verspreid over de camping staan verschillende soorten accommodaties: van mobile homes tot aan lodgetenten. Zo krijg je echt het gevoel in een klein dorp te zijn..."

Actief zijn

Vóór hun pensioen trokken de reislustige beheerders met hun fiets de hele wereld over. Inmiddels hebben ze verschillende werelddelen gezien: van Australië en Azië tot aan Zuid-Amerika. In binnen- en buitenland maakten ze een paar lange fietsreizen. Daarbij namen ze hun tent en bagage mee op de fiets. Elly vertelt: "Gerard en ik zijn graag in de buitenlucht te vinden. We vinden het heerlijk om samen te reizen, te kamperen en om mensen te helpen. We gunnen onze gasten een leuke en mooie kampeervaring, het zorgen zit echt in ons bloed. Of we nu gasten uitzwaaien, tenten inrichten of parasols opzetten: we vinden het fijn om onze handen uit de mouwen te steken!"

Brandschoon

Tijdens het seizoen beheerden Gerard en Elly tien GlamLodge tenten, die ze na elke wissel grondig onder handen namen. Vanwege het coronavirus leverden ze alle tenten brandschoon op. Zo werden alle tenten vakkundig gestofzuigd en met een verstuiver volledig gedesinfecteerd, waarna de gasten direct de tent in konden gaan. "Het kampeerterrein van Les Charmilles is omgeven door bomen. Als de bloesems in de tent waren gewaaid, pakten we meestal de stofzuiger om het tapijt netjes tent schoon te maken. De gasten hoefden van ons niet te stofzuigen, omdat ze 's morgens al voor 10.00 uur moesten uitchecken. Per tent waren we dus gemiddeld een uur bezig¨, zo legt Elly uit.

Schitterende plek

Gerard: "Toen we in juni voor de eerste keer aan de slag gingen op Les Charmilles, waren we onder de indruk. We vonden het geweldig om de gasten van Rent-a-Tent op zo'n schitterende plek te verwelkomen. We waren bevoorrecht om op deze fantastische plek te mogen beheren..." Elly voegt daaraan toe: "Gerard en ik beschouwden het beheerderswerk echt als een leuke werkvakantie. Voor ons was het aantal accommodaties - tien - prima. Tussen de bedrijven door hadden we voldoende tijd om op adem te komen. Wel was het door de warme temperaturen - boven de 35 graden - af en toe pittig. Dat hoort er nu eenmaal bij", aldus Elly.

Parel

Het stelt blikt met een positief gevoel terug op hun beheerdersavontuur in Darbres. In hun vrije uren doken ze in het zwembad en verkende ze de omgeving van Darbres al fietsend. Op hun eigen racefiets legden Gerard en Elly ruim 3850 kilometer af. "De Ardèche is voor ons echt een ontdekking geweest, aangezien we nog nooit eerder in de streek op vakantie waren geweest. In onze ogen is de Ardèche een echte parel. Vooral als het gaat om de vele fietsmogelijkheden. Je vindt er vele rustige weggetjes, die je naar alle uithoeken van de Ardèche brengen... Qua moeilijkheidsgraad variëren de wegen, dus voor iedere fietser is er wel een geschikte uitdaging!", zegt Gerard enthousiast.

Paëlla-avonden

In het hoogseizoen ontvingen de beheerders tientallen jonge gezinnen met kinderen. "Les Charmilles wordt gerund door Nederlandse eigenaren en heeft een Nederlandstalig animatieprogramma. Voor de kinderen van drie tot en met tien jaar biedt de camping in het hoogseizoen speciale thema-activiteiten aan", zo leggen de beheerders uit. "De camping heeft een mooi verwarmd buitenzwembad, een groot sportveld en een goed restaurant, waar je fijn kunt lunchen en dineren. Elke dag worden er in het hoogseizoen allerlei leuke evenementen gehouden: van sportieve wandeltochten tot sfeervolle muziek- en paëlla-avonden."

Volgens Gerard en Elly trekken vooral de jonge families er graag opuit. "Ze willen met het hele gezin de Ardèche verkennen en ondernemen allerlei actieve uitjes: van tokkelen tot zwemmen in de rivier de Ardèche en kanovaren bij de toeristische Vallon Pont d'Arc."

Troubleshooters

Voor de sportieve beheerders uit Zuid-Holland staat het plezier van hun vakantiegasten voorop. Ze benadrukken dat de gasten van Rent-a-Tent in alle rust van hun vakantie mogen genieten. Gerard: "Als beheerders wilden we vooral op de achtergrond aanwezig zijn, daarom liepen we lang niet elke dag een ronde over het kampeerveld. Natuurlijk waren we voor vragen of problemen (telefonisch) wel bereikbaar. Als afscheidscadeau kregen Elly en ik soms een fles wijn van ze mee, dat was heel attent", zo legt Gerard uit.

Ze kijken reikhalzend uit naar hun volgende avontuur bij Rent-a-Tent. ”Les Charmilles, de eigenaren en de medewerkers, de Ardèche en de werkzaamheden zijn zeker voor herhaling vatbaar!

Yelloh camping La Foret klimbos

La Forêt de l'Aventure

"Het klimbos was één van de populairste uitjes van de gasten. Ze kwamen vaak met hele enthousiaste verhalen terug", aldus Gerard en Elly. Veel gasten bezochten het klimpark La Forêt de l'Aventure in Jaujac, op 15 kilometer van de stad Aubenas.

Camping Chateau de Rochetaillee

Fietsvakanties

”Elk voorjaar zijn we als begeleiders actief voor een fietsreisorganisatie, waarbij we vakantiegasten begeleiden en hebben we ook een chalet beheerd. Om die reden kennen wij de omgeving van camping Château de Rochetaillée goed! Sinds dit jaar zijn we in de zomermaanden actief voor Rent-a-Tent. Dat valt prima te combineren!" aldus Gerard en Elly.

Camping Les Charmilles fietsen

Vakantie Ardèche

De omgeving leent zich volgens beheerders Gerard en Elly perfect voor fiets- en wandeltochten. "Het enige nadeel is dat camping Les Charmilles wat afgelegen ligt, waardoor je voor een bezoek aan een park of stad als Aubenas (19 km) iets verder moet rijden. Veel campinggasten komen daarom met de auto naar Les Charmilles."

Camping Les Charmilles muziekavond

Muziekavonden

Hoewel de vriendelijke beheerders benieuwd waren naar de belevenissen van hun vakantiegasten, bleef het contact met de gasten beperkt. "Iedere gast volgt natuurlijk zijn of haar eigen programma. Om die reden hielden we het vaak bij een kort praatje. Af en toe gingen Gerard en ik naar de muziekavonden toe. Daar liepen we onze gasten vanzelf tegen het lijf. Voor ons was het een hele gezellige plek, want we konden er genieten van de muziek én gezellig kletsen met de gasten."

Vallon Pont d'Arc

VakantieVerhaal | Oog in oog met levensechte dino's

Oog in oog staan met levensechte dinosaurussen? De familie Kipmulder uit Montferland bezocht tijdens hun vakantie in de Ardèche een heus dinobos!