VakantieVerhaal:

Waterpret in Istrië

Azuurblauwe baaien, groene pijnbomen, grillige rots- en kiezelstranden én een zoutwaterbad met uitzicht op de Adriatische Zee... Annita Weltevreden genoot met haar man en kinderen op het Kroatische schiereiland Istrië van een welverdiende vakantie. ,,Natuurlijk probeerden mijn dochters ook even het zoutwaterbad uit, maar al vrij snel gingen ze weer terug naar het ‘gewone’ bad!"

Camping Lanterna VakantieVerhaal

Een duik in het zoutwaterbad

Tijdens de vakantie steeg het kwik boven de 25 graden. Haar dochters namen dan ook een duik in het befaamde zoutwaterbad van camping Lanterna Premium Resort; een zwembad met zout water en een panoramisch uitzicht op de azuurblauwe Adriatische Zee. ,,Natuurlijk moesten ze tijdens een zwembadbezoek ook even het zoutwaterbad uitproberen. Het was vrij smal, er waren geen glijbanen en ze vonden het zoute water toch niet erg prettig. Al vrij snel gingen ze dus weer terug naar het ‘gewone’ bad!” vertelt Annita in geuren en kleuren.

Van alles te doen

Annita spotte de camping op een pagina van vergelijkingssite Zoover. Hoewel het gezin van vier aanvankelijk van plan was om de vakantie in Italië door te brengen, pakten ze begin augustus hun koffers in voor een heerlijke vakantie in Kroatië. Ze reden met de auto naar Istrië: het grootste schiereiland van de Adriatische Zee met kristalhelder zeewater, talrijke baaien en vele eilandjes.

,,Op internet kwamen er foto's voorbij van een zwembad aan zee, animatie en sportvelden. Genoeg vertier dus voor onze kinderen! Naast de uitstraling van de camping keken we ook naar de accommodatie, het recreatieprogramma en uitstapjes in de omgeving. Meestal gaan we naar Italië. Maar omdat ons vakantierooster pas in januari bekend was, waren er op dat moment al veel deals weg. Gelukkig tipte een collega ons camping Lanterna: ‘Daar is voor families met kinderen van alles te doen’, zo vertelde hij”, zegt Annita.

Alpenweides & gletsjers

Op weg naar Kroatië maakte de familie Weltevreden ook een tussenstop in Oostenrijk, een land dat rijk is aan gletsjers, alpenweides, Stuben en rivieren. ,,Onze dochters zijn pas acht en tien, dus kozen we ervoor om in twee dagen naar ons vakantieadres te rijden. Dat is voor hen een stuk relaxter”, legt ze uit. Bij het passeren van de Karawanken en de Kroatische grens belandden ze onverhoopt in de file, onder andere door een paspoortencontrole. ,,Al met al hebben we er drie uur langer over gedaan dan gepland. Onze oudste dochter vermaakte zich wel goed, maar onze jongste dochter had het lastiger.”

,,Een dorp op zich"

Eenmaal aangekomen in Poreç keken ze hun ogen uit. ,,In en rondom camping Lanterna is er echt van alles te doen: shoppen, naar de kermis gaan, waterfietsen, kanoën of een terrasje pakken. Ook in de stad Poreç valt van alles te beleven.” Annita’s gezin was vooral onder de indruk van de levendigheid van de camping. ,, Lanterna echt ‘een dorp op zich! Hoewel er zowel overdag als ’s avonds heel veel te doen is, is de camping voor ons net een maatje te groot”, legt Annita uit.

,,Vergeleken met ‘onze’ campings in Italië is Lanterna een stuk massaler en daardoor hangt er een compleet andere sfeer. Mijn man en ik merkten dat het contact met andere kampeerders ook anders was dan we normaliter gewend zijn. Overigens waren we erg blij dat het zwembad voor de kids op loopafstand lag, want daardoor lieten we onze kinderen alleen naar het zwembad toegaan. Als onze stacaravan verder weg lag op het terrein, was dat waarschijnlijk geen optie geweest.”

Aquapark

Het gezin ontdekte vlakbij de camping ook een enorm gevaarte middenin de zee. ,,Het was een grote stormbaan van anderhalve meter hoog. Daar konden ze heerlijk op klimmen en klauteren (opblaasbaar aquapark, red.). Of onze kinderen deze hebben uitgeprobeerd? Jazeker! Ze vonden het geweldig”, vertelt de moeder van twee vrolijk.

Snorkelen

Natuurlijk bezocht met haar man en dochters ook het rots- en kiezelstrand van Lanterna. ,,Daar zaten we echt hutjemutje op elkaar. Toen onze kinderen bijvoorbeeld met een rubberboot gingen peddelen op het water, was het echt opletten geblazen.” Het gezin van vier besloot uit te wijken naar een nabijgelegen strand op de camping, op loopafstand van hun accommodatie. Het strand is volgens Annita een echte aanrader. ,,Het water was daar echt doorzichtig, echt glashelder. Onze kinderen hebben daar gesnorkeld naar visjes, een leuke bezigheid!”

Alles bij de hand

Ze verbleven in de Stacaravan Venus van Rent-a-Tent. ,,Onze stacaravan had alles wat je nodig hebt en om het gezelliger te maken, hadden we ook lampjes meegenomen. Enige aanbeveling die ik heb is een stopcontact en een verlengsnoer voor buiten. Verder zijn we dik tevreden. We hadden alles bij de hand: een badkamer, een toilet en meubels.” Enkele nadelen volgens Annita: het bijbetalen voor verschillende activiteiten op de camping en het inchecken bij een andere touroperator. ,,Vanaf 16.00 uur konden we bij de receptie terecht. Vervolgens stonden we een uur in de rij, dat was jammer. Liever hadden we in die tijd alvast onze spullen uitgepakt en al de kids het zwembad in laten duiken.”

Waar de vakantie volgend jaar naartoe gaat? ,,Daar zijn we nog niet over uit... Misschien pakken we de koffers wel weer in voor een vakantie aan het Gardameer!”, aldus Annita.

Camping Lanterna Waterpark

Camping Lanterna Premium Resort

Groots opgezette camping met veel comfort en vermaak

Pula - Kroatie

Tips van Annita

Het gezin bracht ook een bezoek aan de oude Romeinse stad Poreç aan de westkust van Istrië. ,,Een echte aanrader is de Euphrasius-basiliek, een prachtige basiliek met mooie mozaïeken. We liepen binnen en keken onze ogen uit.” In Poreç gingen ze uit eten bij Western City Lanterna, een restaurant in westernsfeer en genoten ze van lekkere pizza’s en grillgerechten. ,,Het restaurant ligt op een paar kilometer van de camping, echt ideaal voor ons. Hoe het eten smaakte? Heerlijk!”

baai in Kroatie

Vakantie Istrië

Kroatië is een vakantieland dat de laatste jaren steeds meer in opkomst is. Istrië is het meest toeristische gedeelte van Kroatië en het grootste schiereiland van de Adriatische Zee.