Dwalen door het Limburgse heuvelland

De glooiende heuvels, de beroemde mergelgrotten en de typisch Limburgse gastvrijheid? De familie Dam uit Groningen gaat al jarenlang op vakantie naar Limburg. ,,Ik wist dat we in Limburg echt het vakantiegevoel zouden hebben. Vanaf ons woonhuis zijn we zo'n drieënhalve uur onderweg. Als wij op de camping arriveren, wanen we ons in het buitenland!" aldus vakantiegast Jakob.

buitenzwembad camping Gulperberg
Animatie Gulperberg
Safaritent Taupe camping Gulperberg

Alles binnen handbereik

Als Jakob terugdenkt aan zijn vakantie in Limburg, komt hij weer helemaal in vakantiesferen. Zijn gedachten dwalen meteen af naar zijn campingvakantie in Gulpen, waar zijn gezin dit jaar voor de derde keer op rij vakantie vierde. Het aantal zomers dat de familie Dam, bestaande uit Jakob, Diane en Sem, heeft doorgebracht in het Limburgse land, valt nauwelijks meer op één hand te tellen. ,,Vooral vanwege de leuke camping, waar wij al jaren komen en alles binnen handbereik hebben. Dat is vrij bijzonder, want we kiezen niet vaak opnieuw voor dezelfde vakantiebestemming."

Stukje buitenland in Nederland

Jarenlang kampeerde het gezin met hun eigen tent in de omgeving van Noorbeek, Roermond en Venlo. ,,Met de kinderen gaan we vrijwel altijd naar Zuid-Limburg. Daar kun je prachtig over de heuvels wandelen en vind je allerlei gezellige dorpen. Eigenlijk waren van plan om dit jaar naar Noorwegen op vakantie te gaan, totdat het land op slot ging vanwege de uitbraak van COVID-19. Daarop besloten we voor Limburg te kiezen, waar we ons helemaal thuisvoelen. Door de glooiende heuvels, de gezellige dorpjes en de gastvrijheid voelt het net alsof als we in het buitenland zijn", zo legt hij enthousiast uit.

,,Het zag er goed uit!"

Het gezin reisde eind juli tijdens een snikhete vakantieweek af naar Camping Gulperberg, een sfeervolle terrassencamping in Zuid-Limburg. Bij aankomst werden ze hartelijk verwelkomd door de beheerders van Rent-a-Tent. ,,Hoewel ze ons natuurlijk niet meer wegwijs hoefden te maken, gaven ze ons handige informatie over de tent en kregen we tekst en uitleg over de coronamaatregels op de camping. We waren behoorlijk onder de indruk van onze GlamLodge tent. Toen we een kijkje namen, zagen we dat ze alles heel netjes hadden weggezet. Het zag er goed uit! De ventilator kwam overigens goed van pas, want tijdens onze vakantie steeg de temperatuur tot boven de 25 graden..."

Spectaculaire roofvogelshow

,,Toen mijn vrouw en ik een wandeling maakten over de camping, zagen we de roofvogels opeens over het zwembad vliegen: dat was een bijzonder gezicht!" Jakob vertelt over de Gulptastische Roofvogelshow, waarbij de roofvogels van Valkerij de Havikshoeve uit Wellerooi over het bad heen scheerden. ,,We werden onverwacht getrakteerd op een spannende roofvogelshow, waarbij prachtige roofvogels zoals haviken en Amerikaanse zeearenden over het zwembad vlogen. Onze zoon was op dat moment ergens anders, maar hij had het vast fantastisch gevonden. We hebben vooral veel tijd doorgebracht in het campingzwembad!"

Dansen en speuren

,,Tijdens onze vakantie vermaakte onze zoon Sem zich prima bij het animatieteam. De animatiemedewerkers organiseerden allerlei leuke activiteiten voor de kinderen: van dansen en knutselen tot het volgen van speurtochten. Het animatiefiguur van de camping - Professor Bergje - liep ook rond en 's avonds waren er gezellige liveshows. Vanwege het coronavirus bleven de families tijdens de activiteiten wel op gepaste afstand van elkaar, op circa anderhalve meter", zo legt hij uit. ,,Een echte aanrader buiten de camping? Dat is Pauls IJsboerderij in Wijlre, een ijsboerderij met een mooie boomgaard en een gezellig terras. Je kunt daar heerlijk huisgemaakt ijs proeven, dat in allerlei smaken verkrijgbaar is."

Ondergronds avontuur

In Valkenburg maakten ze een leuke rit in de kabelbaan, die hen naar de 68 meter hoger gelegen Wilhelminatoren bracht. ,,Het uitzicht op Valkenburg was fantastisch!" Tijdens de vakantie bezochten ze ook de Grotten Noord, die zich onder de Sint-Pietersberg bevinden in Maastricht. Onder begeleiding van een gids kregen ze een interessante rondleiding door het gangenstelsel. ,,Het was één groot avontuur, omdat er geen licht of geluid was. Je komt er overal geheimen tegen: van verborgen muurschilderingen tot geheime ingangen!"

,,We kijken terug op een ontzettend gezellige week. In Limburg waanden wij ons in het buitenland..."

Bent u benieuwd geworden naar alle andere reisverhalen? Lees ze in onze rubriek VakantieVerhalen of bekijk de Gast van de Maand!

Campingrestaurant Camping Gulperberg

Gastronomisch genieten

,,Je kunt overigens heerlijk eten in het campingrestaurant 'Jantje Zag Eens Pruimen Hangen.' Het is een gezellige eetgelegenheid, waar je mooi uitkijkt op de heuvels."

American Cemetry Margraten Limburg

Indrukwekkend eerbetoon

In Margraten bracht de familie Dam een bezoek aan de Amerikaanse begraafplaats, waar meer dan achtduizend militairen rusten. ,,Waarom we deze plek bezocht hebben? We hadden er veel over gehoord en daarnaast hebben we interesse voor de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog. Als je de begraafplaats oploopt, zie je eindeloze rijen van witte marmeren kruizen en davisterren. Heel indrukwekkend, je wordt er gewoon stil van."

GlamLodge tent Camping de Molenhof

Luxe accommodaties

Sinds een paar jaar brengen ze hun kampeervakantie steevast door in een ingerichte tent. Dit jaar verbleven ze in een luxe GlamLodge tent. ,,Alles stond klaar en we hoefden geen tent op te zetten, dat scheelde ons veel werk!"

VakantieVerhalen

Ook onze gasten beleefden op reis allerlei avonturen! In de rubriek VakantieVerhalen leest u de mooiste en bijzonderste verhalen van onze gasten.

Gemeentehuis Maastricht

Vanaf camping Gulperberg een dagje uit

Ontdek de prachtigste zwembaden, leukste bierbrouwerijen en mooiste steden in de omgeving van camping Gulperberg!

Speeltuin camping Gulperberg

Camping met diverse accommodaties met privé-sanitair!

Camping Gulperberg

• Buitenzwembad en sfeervol restaurant
  • Dichtbij Maastricht, Valkenburg en Aken
  • Mooie speeltuin voor de kids en diverse kinderactiviteiten